Kenniscreatie
& kennisdeling
Video
Jolijn geeft in deze video een bondige omschrijving van dit deelthema.
Beschrijving deelthema
Hier kijken we naar de manier waarop kennis tot stand komt in het InnovationLab. Hoe wordt deze verspreid en welke impact heeft deze kennis op de beroepspraktijk? Ook besteden we aandacht aan het onderzoeksportfolio dat tot stand komt.
Relatie met onderzoeksvraag
Dit thema is gelinkt aan het tweede onderdeel van de hoofdvraag: Welke impact heeft de kennisomgeving, die FHICT realiseert op Strijp TQ, op de kenniscreatie en kennisdeling met het bedrijfsleven?
Dit thema valt onder onderzoekslijn B: kenniscreatie en kennisdeling. In de praktijk bestaat veel samenhang met onderzoekslijnen A (onderwijsconcept) en C (ruimtelijke condities).
Doelgroep
Alle direct betrokkenen in het InnovationLab en de externe markt hebben we bevraagd over dit thema: studenten, docenten, onderzoekers, werkveldpartners, bedrijven op Strijp T en bedrijven in de gehele Brainport Regio.
Onderzoeksmethoden
We verzamelden zowel kwalitatieve als kwantitatieve data aan de hand van de volgende methoden:
- Diepte-interviews
- Enquêtes
- Observaties
- Partnerevaluaties
- Buurt- en marktonderzoek
- LinkedIn statistieken
Inzichten en deelconclusies
Kenniscreatie ontstaat binnen het InnovationLab vooral door samenwerking aan authentieke onderzoeksprojecten. Studenten gaan in projectgroepen aan de slag met echte vraagstukken van Partners in Innovation en lectoraten. Opgedane kennis wordt vervolgens gedeeld met medestudenten, docenten, opdrachtgevers en andere belangstellenden. Dit gebeurt d.m.v. projectoverdracht aan partners en andere projectgroepen, presentaties bij events en via digitale kanalen. Door het groeiende onderzoeksportfolio wordt projectmanagement en overdracht steeds belangrijker. Dit proces vraagt om verbetering: heldere richtlijnen voor ‘goede’ overdracht en een overkoepelend projectmanagementsysteem.
Benieuwd naar de volledige conclusie m.b.t. dit deelthema? Klik dan hier!
Onderliggende deelrapporten
Gedurende de gehele onderzoeksperiode schreven we deelrapporten. Hieronder vind je de deelrapporten waarin onderwerpen aan bod komen, die gelinkt zijn aan dit deelthema.
Extra onderzoeksmateriaal
Naast rapportages, publiceerden we inzichten op diverse laagdrempelige manieren, zoals blogs, factsheets en artikelen. Deze vind je hier:
Onderzoek naar Fontys ICT InnovationLab deelt inzichten tijdens lunchmeetings