Leeskilometers
ICT & Open Learning/Innovation
Client company:Zwijsen
Jimmy Bogers
Tamas van Wijk
Mark Avila Gonzalez
Project description
Hoe kunnen wij kinderen van 11 en 12 jaar enthousiaster maken om te lezen?
Context
Zwijsen is een bedrijf dat al 175 jaar lesmethodes en kinderboeken uitbrengt. Echter zien ze dat de leesvaardigheid en de zin om te lezen in het algemeen afnemen, zelfs al bij kinderen. Dit is een probleem, aangezien de leesbaarheid zo sterk is afgenomen dat Nederland meer dan 10 plekken gezakt is in de ranglijst wat betreft leesvaardigheid. Maar ook wanneer mensen niet lezen, ontwikkelen zij zich moeilijker op intellectueel vlak.
Results
Kinderen van tegenwoordig zijn vaak met andere dingen bezig, waardoor hun interesse in het lezen van boeken is teruggevallen en ze moeilijker beginnen. Daarom moet wat we maken interactief zijn en hun aandacht trekken. We zijn tot de conclusie gekomen dat het voor kinderen leuk is als ze zelf een verhaal mogen maken.
Met behulp van een OpenAI-model en onze applicatie die daarvan gebruikmaakt, kunnen kinderen een interactieve wizard doorlopen. Ze kunnen kiezen welk genre, welk personage, en zelfs welke schrijfstijl het verhaal moet hebben, zodat elk verhaal zo uniek mogelijk wordt.
About the project group
Ons groepje is een ambitieuze en leergierige groep dat in 8 weken, op maandag, woensdag en vrijdag, heeft gewerkt aan een gezamenlijk project voor onze opdrachtgever Zwijsen. We begonnen met onderzoek, gingen verder met het ontwerpen, en eindigden met de uitvoering om tot een goed advies te komen en dit aan Zwijsen te kunnen presenteren.