Innovatief cyber security awareness bordspel voor in de zorg
ICT & Cyber Security
Client company:Innervate
Izzet Güntürk
Jordi Kuipers
Xander Pluimert
Bart Pelsma
Stan van Bavel
Jens Doomen
Project description
Hoofdvraag: "Hoe kan een veelzijdig educatief spel worden ontwikkeld en geïmplementeerd om het bewustzijn van zorgpersoneel met betrekking tot cybersecurity risico's te vergroten en hen effectief te leren hoe ze patiëntinformatie en belangrijke gegevens veilig kunnen houden?"
Context
Ons onderzoek is uiterst actueel vanwege de NIS 2-wetgeving, ook wel bekend als de Network and Information Systems Directive 2. Deze Europese richtlijn, die in december 2020 is aangenomen, heeft tot doel de cyberveiligheid van essentiële diensten en digitale dienstverleners in de Europese Unie te versterken. Onder deze wetgeving zijn zorginstellingen en ziekenhuizen opgenomen als essentiële diensten, wat betekent dat ze verplicht zijn om passende maatregelen te nemen om de cybersecurity risico's te beheersen en incidenten te melden.
Het feit dat de NIS 2-wetgeving van kracht is geworden, benadrukt de noodzaak voor zorgpersoneel om goed op de hoogte te zijn van cybersecurity risico's en hoe ze deze kunnen aanpakken. Niet alleen zijn organisaties in de gezondheidszorg nu wettelijk verplicht om hun cybersecurity te verbeteren, maar de toenemende digitalisering van patiëntgegevens en medische processen maakt de sector ook bijzonder kwetsbaar voor cyberaanvallen. Het ontwikkelen van ons educatieve spel om zorgmedewerkers bewust te maken van deze risico's en hen te voorzien van de nodige kennis en vaardigheden is dus van cruciaal belang in dit tijdperk van toenemende cyberdreigingen.
Door middel van ons spel willen we bijdragen aan het vergroten van het bewustzijn onder zorgpersoneel en hen in staat stellen om proactief te handelen om de integriteit en vertrouwelijkheid van patiëntinformatie en belangrijke gegevens te waarborgen, en om te voldoen aan de eisen van de NIS 2-wetgeving. Hierdoor kunnen zorginstellingen zich beter beschermen tegen potentiële cyberaanvallen en de continuïteit van hun dienstverlening waarborgen, wat van vitaal belang is voor de gezondheid en veiligheid van de patiënten.
Results
Het primaire doel van ons project is om de bewustwording en kennis van digitale veiligheid binnen de zorgsector te vergroten, met bijzondere aandacht voor de gevoeligheid van data. We streven ernaar een innovatief en boeiend bordspel/hybride game te ontwikkelen dat zorgprofessionals in staat stelt om:
1. Digitale veiligheidskennis vergroten: Zorgprofessionals moeten een diepgaand inzicht krijgen in digitale veiligheidspraktijken, inclusief de gevolgen van het niet naleven van cybersecurityprotocollen en de potentiële risico's voor patiëntgegevens.
2. Besluitvorming verbeteren: Het spel zal zorgprofessionals uitdagen om realistische scenario's op het gebied van data-gevoeligheid aan te pakken, waarbij ze beslissingen moeten nemen die de veiligheid van gegevens beïnvloeden. Het doel is om hun besluitvormingsvaardigheden te verbeteren en hen bewust te maken van de impact van hun keuzes.
3. Praktische ervaring bieden: Het bordspel/hybride game zal zorgprofessionals betrekken bij actieve leerervaringen waarbij ze situaties kunnen simuleren en ervaren die verband houden met digitale veiligheid in de zorgomgeving. Dit zal hen praktische vaardigheden bijbrengen die ze direct kunnen toepassen.
4. Samenwerking en teamwerk bevorderen: Het spel zal teamwerk en samenwerking tussen zorgprofessionals aanmoedigen, omdat cybersecurity een gedeelde verantwoordelijkheid is. Door gezamenlijk uitdagingen aan te gaan, kunnen ze effectievere strategieën ontwikkelen om gegevens te beschermen.
5. Een cultuur van bewustzijn creëren: Ons project streeft ernaar een duurzame cultuur van digitale veiligheid en bewustzijn binnen zorginstellingen te bevorderen. We hopen dat zorgprofessionals na het spelen van het spel hun kennis zullen delen en elkaar zullen aanmoedigen om actieve deelnemers te worden in de bescherming van patiëntgegevens.
Kortom, ons doel is om met behulp van een innovatief bordspel/hybride game zorgprofessionals uit te rusten met de kennis, vaardigheden en mindset die nodig zijn om de gevoelige data in de zorg veilig te stellen en zo een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de digitale veiligheid van patiënten en organisaties in de zorgsector.
About the project group
Wij zijn Izzet, Jens, Bart, Jordi, Xander en Stan, een hecht en gemotiveerd team van studenten aan de Fontys Hogeschool voor ICT. Momenteel bevinden we ons in het zevende semester van onze opleiding, waar we ons verdiepen in het vakgebied van Advanced Cyber Security.
Dit semester belooft een spannend avontuur te worden, waarin we onze kennis en vaardigheden op het gebied van cybersecurity verder zullen ontwikkelen en in de praktijk zullen brengen. Onze gezamenlijke doelen zijn niet alleen om te leren, maar ook om bij te dragen aan de veiligheid van digitale systemen en gegevens in een wereld die steeds meer afhankelijk is van technologie.
We kijken uit naar onze samenwerking met Innervate voor het ontwikkelen van een educatief spel in de zorgsector. Samen willen we de cyber security van zorgpersoneel verbeteren.